Geschiedenis van Bdsm

Dit artikel geeft inzicht in hoe verlangens, die nu gekenmerkt worden als ‘bdsm’ of ‘kinky’ al eeuwenlang voorkwamen in diverse culturen.

Godin Inanna

In Mesopotamia leefde de vruchtbaarheids godin Inanna. Zij zou haar onderdanen gegeseld hebben met een zweep opdat zij opgewonden raakten. Ze versierde zichzelf met juwelen, lonkte de mensen in een passioneel seksuele dans en sloeg met haar zweep tot men seks met elkaar ging bedrijven. Inanna belichaamde sexappeal, kracht en erotiek.
Vrouwelijke seksualiteit werd gevierd in Uruk en Mesopotamië vanwege Inanna’s bekwaamheid. Ze dwong goden en mannen tot onderwerping door haar allure en overheersing.

De ceremonies om haar te eren waren rituelen:
doordrenkt van pijn en extase, die initiatie en reizen van veranderd bewustzijn bewerkstelligden; straf, kreunen, extase, klaagzang en gezang, deelnemers die zichzelf uitputten met huilen en verdriet ‘

Afbeelding uit het boek The Coward of Thermopylae door Caroline Dale Snedeker, 1911

De Griekse Plutarch schreef over de Spartaanse rituelen om jonge soldaten te trainen. Onderdeel van de oorlogstraining van de Spartanen was een flogging in de Tempel van Artemis Orthia. Hier regeerde sadomasochisme, jonge mannen en tieners werden tot bloedens toe geslagen met canes. Zodat zij leerden om te gaan met pijn en daarmee goede soldaten zouden worden.
De Griekse Plutarch schreef:
De jongens in Sparta werden de volledige dag met zwepen geslagen bij het altaar van Artemis Orthia, regelmatig tot zij bezweken. Alleen de echt dapperen hielden vol, trots en vol gevoel van overwinning. Zij streden met elkaar om te zien wie het langst vol kon houden maar ook wie de meeste slagen kon verdragen.. De winnaar kreeg groots respect.’

De Romeinen hadden de Tomb of the Flogging, een kamer waar vrouwen elkaar met zwepen sloegen ter ere van Bacchus of Dionysus, de god van de wijn en vruchtbaarheid.

Deze Etruskische tombe in de Necropolis van Monterozzi, vlakbij Tarquinia, Lazio (Italië). Deze stamt uit 490 voor Christus. De tombe werd vernoemd naar een fresco waarin twee mannen een vrouw met een zweep slaan in erotische context. De tombe werd in 1960 ontdekt door Carlo Maurilio Lerici. De fresco’s zijn jammer genoeg zwaar beschadigd.

Muurschildering in De Villa van Mysteries in Pompeii die een bacchus ritueel toont

Dionysus voor de Grieken; of Bacchus voor de Romeinen, was de god van wijn en extase. Hoewel deze elementen steeds aanwezig waren tijdens zijn feesten en orgiën, hadden deze ook een religieus doel. Het idee bestond eruit door alle remmingen heen te brengen en zo de wereld van goddelijke, chaotische vrijheid en overgave te bereiken.
De Bacchus aanhangers waren volledig tegen wat gezien werd als normaal of typisch. Zij wilden mensen uit hun comfortzone halen. Het grootste deel van de aanhangers waren gewone mensen, geen high society, maar vrouwen, slaven en rebelse karakters. De kunst die over deze periode werd gemaakt suggereert dat vrouwen zichzelf met een zweep sloegen of werden geslagen.

Oude scripten van de Kama Sutra geven inzicht over de kunst van slaan/spanking van de geliefde samen met de techniek van bijten en knabbelen. Volgens de Kama Sutra zijn er zes plaatsen op een lichaam om met passie te slaan, en vier manieren dit te doen:
De schouders, het hoofd, de ruimte tussen de borsten, de rug, het middelste gedeelte van het lichaam (jaghana), en de zijkanten van het lichaam. De vier manieren zijn: Met de achterkant van de hand slaan, slaan met de vingers een beetje samengetrokken, slaan met de vuist en slaan met de open palm van de hand.
Ook vermeld de Kama Sutra een versie waarin menig onderdanige man een dominante vrouw zal herkennen:
‘Soms meegesleept door hartstocht, legt een vrouw haar natuurlijke temperament opzij en speelt ze de rol van de man door hem te slaan of door met hem te vechten […] ze wordt op het toppunt van opwinding hard en onbevreesd en domineert.

De hoofse (hof) liefde, het sociale en literaire fenomeen uit de 12e eeuw, was gebaseerd op het idee van extreme passie, eeuwige liefde en een man die bereid was om alles te ondergaan voor zijn dame. De man onderging de pijnen dat hij het voorwerp (de vrouw) van zijn genegenheid nooit zou verkrijgen. Meestal was de vrouw verloofd met een andere man, van een hogere klasse of op een andere manier buiten zijn bereik.
Het idee om slavernij toe te staan in naam van liefde en toewijding heeft volgens sommige geleerden invloed gehad op latere erotische literatuur en gedrag.

Flagellatie, in het bijzonder het zichzelf slaan, was bijzonder populair gedurende de middeleeuwen. Het stelde personen in staat om zichzelf vrij te krijgen van de zonde van henzelf óf die van een ander, of werd gezien als poging om af te komen van de duivelse invloed in de wereld. Er zijn echter ook voorbeelden van zwepen sessies voor puur genot. De Italiaanse filosoof Giovanni Pico delle Mirandola (15e eeuw) schreef over een monnik die niet van gemeenschap kon genieten tenzij hij met een in azijn gedrenkte zweep werd geslagen. Eerder al schreef ik over de geheime spanking genootschap van Cornelis Adriaensen (1521 – 1581) die een kring aantrekkelijke en jonge vrouwen om zich heen wist te verzamelen die bij hem de biecht af kwamen leggen waarbij hij vooral geïnteresseerd was in hun seksuele fantasieën. Daarna zou hij de vrouwen zich soms hebben laten ontkleden, waarna ze hem nederig moesten vragen om getuchtigd te worden met een roe, die ze zelf moesten meebrengen. 

Pleasures of Cruelty (1930) geschreven door Marquis de Sade
Onbekende kunstenaar

Wanneer we zo in de geschiedenis duiken dan moet uiteraard Marquis de Sade (Donatien Alphonse Francois) genoemd worden. Een Franse edelman die in de 18e en 19e eeuw schreef over de connectie tussen agressieve seksuele dagen en hoe dit erotiserend werkt voor sommige mensen. Hij werd gevangen genomen vanwege zijn excessieve gedrag en uitspraken (op schrift) en verbannen gedurende de tijd van de Franse Revolutie. Gedurende zijn gevangenschap schreef hij zijn meest bekende werk Justine. De wreedheden die de Marquis beschreef in zijn boek in combinatie met de erotiek die hij liet doorklinken in zijn woorden hebben geleid tot de term Sadisme.

Yves Yorel illustreerde Justine, ou les malheurs de vertu, geschreven door Marquis de Sade. (publicatie 1969)

De Oostenrijkse schrijver Leopold von Sacher-Masoch introduceerde spanking en andere sexuele voorkeuren in zijn verhalen. Venus in Furs (geschreven in 1869) beschrijft in detail het leven en de obsessies van een man (Severin von Kusiemski) die slaaf wil worden van een vrouw. Severin wilde gestraft worden en pijn voelen. Sacher-Masoch beschrijft hoe Severin hard geslagen wordt tot hij bloedt en huilt maar naderhand bedankt voor de straf.

Het boek Fanny Hill, ook bekend als Memoires of a Woman of Pleasure, geschreven door John Cleland, wordt beschouwd als Engeland’s eerste expliciete roman en is gevuld met details over de 18e eeuwse seksuele cultuur. Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1748 en zet de details uiteen uit het leven van Frances ‘Fanny’ Hill. Een wees die intiem was met mannen en vrouwen,werkte als prostitué, deelnam aan orgies en diverse seksuele handelingen gezien heeft die beschouwd werden (en worden) als taboe.

18e eeuwse illustratie gepresenteerd aan de Royal Society in de hoop dat ze het beroep konden uitleggen.

De koppeling tussen pijn en genot voor spanking liefhebbers was altijd zichtbaar in de praktijk, met het verval van de Katholieke Kerk in de 16e eeuw werd de praktijk seculier. De schrijver Eulenberg (18e eeuw) suggereerde dat Arabische artsen het gebruik van spanking/flagellatie als seksuele stimulans herkenden. Dit lijkt in Engeland ook normaal te zijn geweest. in 1718 kort na de publicatie van’ Treatise on using flogging,’ werd de praktijk ‘de ondeugd van de Engelsen genoemd’

Bordelen waren erg populair in Engeland gedurende de 18e eeuw, onder andere Koning George VI was een frequent bezoeker. Er was zelfs een machine opgezet om 40 mensen gelijktijdig te kunnen geselen, terwijl Theresa Berkley’s (werkzaam als prostitué/Dominatrix) de beroemde uitvinder van de Spanking Stoel (Berkley Horse)was.

Berkley Horse ontworpen door Theresa Berkley (links) en een vrije interpretatie (rechts)

De Dominatrixes van deze tijd verdienden hun brood door een fantasie te creëren waarin ze enorm werden betaald om Britse aristocraten, politici en zelfs royalty’s te domineren. Deze mannen werden niet alleen gebonden, gestraft en gedwongen om de vrouw voor hen te aanbidden, maar ze waren ook in staat om hun ware verlangens en verlangens in een veilige ruimte te delen.
Ook buiten Engeland werd genot gekoppeld aan de pijn van spankings, er zijn talloze Duitse en Franse boeken geschreven met illustratie’s die weinig aan de verbeelding overlaten.

Bronnen:
Discipline and Dominance Origine
Sadistic Spartans
Mystery facts of the Dyonisian Cults
Tales of Times Forgotten
From Kama Sutra till 50 shades of Grey, know the origine of Bdsm
Tomb of the Flogging
Brief history of the Dominatrix
Theresa Berkley, Queen of the Flagellants
Vintage Fetish Art

Het is zondermeer boeiend om te zien dat onze bdsm voorkeuren al sinds jaar en dag bestaan en verkend werden. Dit inzicht kan helpen leren accepteren dat er niets vreemds is aan waar je naar verlangt. Mocht je naar aanleiding van dit artikel behoefte hebben om met een ervaren kink aware professional te praten neem dan (vrijblijvend) contact op via het contactformulier of stuur een email naar info@bdsmminnend.nl
Je kunt ook een bericht sturen via het FetLife profiel.

5 2 stemmen
Jouw Waardering

Karen

Blogger en curator van diverse bdsm (kunst) sites

You may also like...

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties